Indonesië

EIGEN REISERVARING

Java

Daar ging ik dan, mijn allereerste reis naar Azië. Samen met vier vriendinnen keek ik ontzettend uit naar dit avontuur. Na een vlucht van 15 uur kwamen we moe maar vol enthousiasme in Jakarta op Java aan, nu begint het echt! Het hotel voor de eerste nacht hadden we al geboekt, dus op naar het hotel.

Het moment dat we de taxi instapten maakte meteen indruk. Scooters komen van alle kanten, iedereen toetert en drie personen op één scooter de standaard op Java. We hebben onze ogen uitgekeken wat er überhaupt allemaal vervoerd kan worden op een scooter.

Lang zijn we niet gebleven in Jakarta, de volgende dag namen we namelijk alweer een binnenlandse vlucht. Jakarta heeft zeker wel een aantal noemenswaardige bezienswaardigheden zoals het onafhankelijkheidsplein, het historisch centrum en nationaal museum. Daarnaast is het culinair gezien een walhalla en zijn er veel uitgaansmogelijkheden. Aangezien we helaas niet onbeperkt de tijd hadden hebben we ervoor gekozen om Jakarta ontdekken achterwege te laten. Gelukkig hadden we nog genoeg moois om naar uit te kijken!

Vanuit Yogyakarta hebben we een aantal indrukwekkende dingen bezocht. De Prambanan is het grootste Hindoecomplex van Indonesië. Het is een enorm indrukwekkend complex wat haast niet te omschrijven is. Wij hebben gewacht tot de zonsondergang wat de mooiste uitzichten geeft.

Wat tevens goed te bezoeken is vanaf Yogyakarta is de Borobudur. Het is een van de bekendste trekpleisters van Indonesië, en ik begrijp ook waarom! Ik vond de Prambanan al erg mooi, maar de Borobudur overtrof al mijn verwachtingen. Het is een boeddhistische tempel en indrukwekkend bouwwerk. De tempel heeft negen verdiepingen. Je kijkt je ogen hier uit. De tempel zelf is namelijk niet alleen ontzettend mooi, maar ook de omgeving van het complex. Het ligt midden in de groene bossen en rijstvelden. Ook hier zou ik aanbevelen om of bij zonsopgang of bij zonsondergang te gaan. Niet alleen heb je dan een ontzettend mooi uitzicht, maar zo kun je ook de grootste drukte vermijden.

Veel tijd om deze prachtige bouwwerken te verwerken hadden we niet. We willen zoveel mogelijk van dit prachtige land ontdekken dus hebben veel in een korte tijd gedaan. De volgende dag namen we dan ook de trein naar onze volgende bestemming. De rit duurt de gehele dag maar bied je ook ontzettend mooie uitzichten en de kosten zijn te verwaarlozen.

De Bromo vulkaan is een van de vele vulkanen in Indonesië. Dat neemt niet weg dat dit één van de vele is die je absoluut niet mag missen wanneer je in Indonesië bent. De vulkaan ligt midden in een gigantische zandvlakte en hier hangt vaak mist boven, dit geeft echt een magisch effect. Ook hier wil je de zonsopgang meemaken. Het is minimaal twee uur wandelen naar het uitzichtpunt dus je moet er wel wat voor overhebben. Eenmaal boven ben je dit volledig vergeten en kun je niks anders dan genieten. Ik kon me niet voorstellen dat ik ooit nog iets mooiers dan dit zou gaan zien.

Vervolgens zijn we naar de vulkaan toegereden waar ons nog een beklimming (het kan eventueel ook met een paard) te wachten stond, namelijk naar de kraterwand van de Bromo vulkaan. Vanaf hier kun je daadwerkelijk de vulkaan inkijken wat ook bijzonder is om mee te maken. Hoewel ik dit zeker niet had willen missen, heeft het magische uitkijkpunt op de vulkaan toch meer indruk op mij gemaakt.

Waar we ook wat voor over moesten hebben was de Ijen tour. We werden namelijk rond 00:15 uur opgehaald om te beginnen aan onze tour. Ijen is een andere vulkaan op het eiland Java. Hoewel het niet de bekendste is, is hij zeker niet minder indrukwekkend. Wat deze vulkaan bijzonder maakt is het zogenoemde ‘blauwe vuur’. Helaas hebben wij dit niet gezien. Wat ook heel bijzonder is om te zien is de zwaveldamp die uit de vulkaan komt. Halverwege de beklimming van de vulkaan moet je ook een gasmasker gaan dragen, vanwege de schadelijke gassen.

In de vulkaan zelf zijn mannen de hele nacht aan het werk om sulfiet uit het gesteente te hakken. Het is dan ook best aangrijpend om te zien dat deze mannen elke dag deze ontzettend zware klim moeten maken, zowel naar boven als naar beneden, met ook nog dit zware gesteente op hun rug.

Los daarvan is het, ondanks de steile en vroege klim, zeker de moeite waard om deze vulkaan te bekijken. De zwaveldamp maakt het een bijzondere ervaring. Daarnaast is het turquoise blauwe kratermeer ook erg mooi om te zien. Al met al was het een pittige, maar indrukwekkende dag. Dit was onze laatste dag op het mooie eiland Java. Hier kunnen zowel de cultuur- als natuurliefhebbers genieten en ik kan je dit prachtige eiland zeker aanbevelen!

Bali

Na het indrukwekkende Java namen we de veerboot naar Bali. Vermoeid na het vroege opstaan, de beklimmingen en de vele indrukken, kwamen we aan op een soort tropisch paradijs. We begonnen onze rondreis op Bali in Lovina. Het strand is hier echter niet parelwit, maar vulkanisch zwart. Desalniettemin maakt dat de plek niet minder magisch. Er zijn veel restaurants, barretjes en winkeltjes. Wij verbleven in leuke hutjes met rieten daken, direct aan het strand. Aangezien het op Java op verschillende plekken lastig was om een lekkere cocktail te verkrijgen (vanwege de Islamitische cultuur), waren we ontzettend blij met een heerlijke cocktail op het strand. Om even een paar dagen lekker te ontspannen en heerlijk te eten zit je in Lovina zeker goed. Overdag de dolfijnen spotten en ‘s avonds genieten van prachtige zonsondergangen. Tijd om het echte Bali te ontdekken en door te reizen naar de volgende bestemming: Ubud.

Onderweg naar Ubud hebben we een stop gemaakt bij een koffieplantage. Hier wordt de Luwak koffie gemaakt. De koffie is bijzonder, het wordt namelijk uit de ontlasting van deze civetkatten gehaald. De dieren krijgen koffiebessen te eten, en wanneer deze uit de ontlasting komen worden ze gewassen (gelukkig), gepeld en geroosterd. Ik was iets te veel beïnvloed door het idee dat ze uit de ontlasting van de dieren komt, maar het is voor de échte koffieliefhebber vast heerlijke koffie!

Na aangekomen te zijn in Ubud hebben we de stad ontdekt. Ubud is een erg gezellige stad en de sfeer is goed. De restaurants en barretjes zijn ontelbaar: genoeg plekken om heerlijk te genieten van live-muziek en lekkere cocktails. De omgeving van Ubud is ook prachtig. De volgende dag hebben we dan ook een scooter gehuurd en de omgeving verkend. We begonnen onze tour richting de Tegenungan waterval. Onderweg werden we opgehouden: honderden mensen in prachtige kleding liepen richting de tempel, waarschijnlijk ging het om een begrafenisceremonie, maar helemaal zeker zijn we er niet van. Indrukwekkend was het in ieder geval wel om te zien!

Na de waterval vervolgden we onze weg richting de Tirta Empul tempel. Dit betekent heilig bronwater. Het water hier heeft volgens de Balinezen een geneeskrachtige werking. Je ziet hier dan ook veel locals zichzelf baden. Het is één van de zes heiligste tempels van Bali. Het is een prachtig complex en het gevoel dat dit zo’n heilig plek is voor de lokale bevolking maakt het een bijzondere ervaring. Denk er wel aan om hier een Sarong te dragen, niet alleen is het netjes om dit bij elke tempel die je bezoekt te doen, maar bij Tirta Empul is het tevens verplicht. Loop hier ook even over de markt om de leukste souvenirtjes te scoren!

Op de scooter zijn we terug richting Ubud gereden om de dag af te sluiten met een heerlijke massage. De kleine, tengere Indonesische vrouwen moesten al hun kracht gebruiken op ons als grote, stevige Hollandse dames. Na wederom heerlijk gegeten te hebben en te hebben nagenieten van de dag met een heerlijke cocktail zijn we teruggegaan naar ons hostel. De volgende dag stond ons namelijk opnieuw een mooie scooterrit te wachten!

Dit keer naar de rijstvelden van Tegallalang. Het wordt vaak benoemd als één van de mooiste van Zuid-Oost Azië. Ik vond het, ondanks de drukte, ook zeker prachtig! Zoals ik al zei was het toen wij er waren wel enorm druk. Ik moet erbij vertellen dat wij wel in het hoogseizoen waren en het waarschijnlijk in andere periodes heel goed te doen is! De groene rijstterrassen zijn indrukwekkend om te zien en moet je dus ook zeker bezoeken wanneer je op Bali bent.

Wat je eigenlijk ook moét doen als je in Ubud bent is een kookcursus volgen. Ga ’s morgens vroeg naar de markt om de ingrediënten te scoren en ontdek vervolgens heerlijke recepten uit de Balinese keuken. Helaas hadden wij een flinke buikgriep te pakken, dus hebben we niet echt kunnen genieten van de workshop.

Tot slot is er nog een populaire bezienswaardigheid in Ubud: het Monkey Forest. Er leven hier zo’n 300 apen. De apen zijn gewend aan toeristen en kunnen dus ook behoorlijk brutaal zijn. Wees er dus op voorbereid dat er opeens een aap in je nek kan springen (ja we spreken uit ervaring). Schrik dus niet!

Na de prachtige omgeving van Ubud vervolgen we onze route naar Kuta. Kuta is een populaire badplaats en wordt ook wel eens het Salou van Indonesië genoemd, je kunt hier doorgaan tot in de vroege uurtjes! Strand, surfen en feestjes: volop te vinden in Kuta. De plaats is tevens heel geliefd bij Australische backpackers.

Wij hadden zin in nog wat anders dan strand en feesten, we zaten tenslotte op Bali. We besloten dus om te gaan raften! Wat is er nou vetter dan in de prachtige natuur van Bali, over de rivier met watervallen te varen! Eenmaal veilig weer beneden werden we getrakteerd op heerlijk eten en drinken uit de Balinese keuken. Wat ons betreft zeker een aanrader!

Bali is een heerlijk eiland en ik zou het iedereen aanbevelen wanneer je naar Indonesië gaat. Vanuit Bali reizen we door naar Lombok, het volgende eiland om te ontdekken!

Lombok

Van het drukke en toeristische Bali, vertrokken we naar Lombok. Het is een stuk rustiger dan Bali, maar zeker niet minder mooi! Het is zelfs nog groener dan Bali en ik vond de bevolking er ontzettend vriendelijk. Wat mij betreft mag je Lombok dan ook zeker niet overslaan wanneer je in Indonesië bent.

Op Lombok hadden we één overnachtingsplek, vanwaar we het hele eiland over zijn gegaan. We hebben dit zowel met een scooter gedaan als met een privéchauffeur. Een dagje met een privéchauffeur is in Indonesië, zeker met z’n vijven, erg goedkoop.

We zijn als eerste naar een waterval gegaan. Niet alleen de waterval zelf was ontzettend mooi, maar ook de wandeling ernaartoe. Onderweg staat de lokale bevolking zich te wassen in één van de beekjes en verteld een gids je de leukste weetjes over de omgeving en Lombok. In de waterval kun je een verfrissende duik nemen. De terugweg van je route eindigt op het strand. Wij hebben gewacht tot de zonsondergang, dit was zeker de moeite waard!

De volgende dag zijn we naar een traditioneel dorpje geweest. De lokale bevolking leeft hier in huisjes gemaakt van bamboe. De bevolking is hier veel bezig met handwerk, bijvoorbeeld het maken van sarongs. De mensen die hier wonen zijn ontzettend vriendelijk en willen je alles laten zien. Nee zeggen tegen het eten dat je aangeboden krijgt is ook zeker geen optie!

We trekken verder op de scooter. Om Lombok echt te leren kennen zijn we naar een school gereden, uiteraard in overleg met één van de leraren. Het bleek niet alleen een school te zijn, maar eigenlijk een compleet dorp. Zien hoe de lokale bevolking leeft maakt veel indruk en geeft je een goed beeld van het land. Wederom kregen we hier eten aangeboden, waarbij nee zeggen weer geen optie was. Van geitenspieren tot complete vissen met oog en al, we kregen alle ‘lekkernijen’. In de kleermakerszit zit je met de lokale bevolking rijst uit de bakjes te pakken (ja allemaal met de hand). We hebben geprobeerd hier niet te veel over na te denken en te genieten van de gastvrijheid van de bewoners van het dorp.

De laatste dag op Lombok moesten we al vroeg uit de veren. We gingen naar ‘Pink Beach’. De foto’s op internet beloofde veel en we hadden er veel zin in. We wi       lden de zonsopgang mee maken, want dat zou het mooiste zijn. De rit ernaartoe was lang dus we vertrokken vroeg. Toen we aangekomen waren op Pink Beach was het nog donker, dus we zijn heerlijk even in één van de hangmatten gaan liggen om te wachten tot het zover was. Hoewel het strand prachtig was, midden in de groene omgeving, en zeker een roze teint had, viel het ons een beetje tegen. Misschien hadden wij pech met het licht die dag, maar zo roze als op de foto’s was het helaas niet. Een weggegooide dag dus? Nee dat zeker niet! De terugweg was het licht en hebben we kunnen genieten van de prachtige omgeving.

We hebben de dag afgesloten op het strand van Selong Belanak. Het zand is wit en de zee prachtig blauw. Kijk hier niet raar op als je ineens een boer met zijn kudde koeien over het strand ziet lopen.

Gili-eilanden

Vanuit Lombok zijn wij naar de mooie Gili-eilanden gevaren. Er zijn vier Gili-eilanden: Gili Air, Gili Trawangan, Gili Nanggu en Gili Meno. Wij zijn naar het drukkere eiland Gili Trawangan geweest. Voor gezellige restaurants, barretjes, snorkelen en duiken zit je zeker goed op Gili Trawangan. In één van de barretjes langs het strand kun je je heerlijke stranddag gezellig afsluiten.

Gili Trawangan is het grootste eiland van de Gili’s. Nog is dit niet heel groot want wij hebben met gemak een rondje om het eiland gefietst. Zeker een aanrader trouwens! Het eiland is een tropisch paradijs en je kijkt dus echt je ogen uit. De stranden zijn hagelwit en het water turquoise blauw. Een middagje snorkelen mag dus ook niet ontbreken op de Gili’s. Zeeschildpadden tegenkomen tijdens het snorkelen is hier niet uniek. Bij mijn eerste slag in het water kwam er meteen een schildpad voorbij zwemmen, ik kon mijn ogen niet geloven. Wat mooi!

Vanaf Gili Trawangan kun je ook (erg goedkoop) een bezoek brengen aan de andere Gili’s. Zeker leuk voor een dagje!