Suriname

Mijn eerste reis naar Zuid-Amerika… Tijdens mijn studie had ik het geluk dat ik mee mocht op studiereis naar Suriname. Het was mijn eerste keer Zuid-Amerika dus ik had geen idee wat ik kon verwachten. Na een kleine 10 uur in het vliegtuig kwamen we aan in de stad Paramaribo. Ik weet nog dat ik het zo raar vond om het vliegveld af te stappen aan de andere kant van de wereld, om vervolgens gewoon Nederlands te kunnen spreken. Bijzonder, maar natuurlijk heel handig!

We beginnen onze reis met een fietstocht door de hoofdstad Paramaribo. Het is vlak en dus goed te fietsen. Paramaribo is een koloniale stad. Wat erg bijzonder is, is dat er in deze stad een moskee en synagoge pal naast elkaar staan, dat maak je niet vaak mee! De binnenstad staat op de werelderfgoedlijst van UNESCO. Op cultureel gebied heeft Paramaribo ontzettend veel te bieden. Tussendoor hebben we een stop gemaakt bij de Waterkant. Bij alle kraampjes had iedereen de mogelijkheid iets lekkers uit de Surinaamse keuken uit te kiezen, om vervolgens langs het water te genieten. De sfeer is hier heerlijk. Wat ook heel leuk is, is om even over de Centrale markt te lopen. Shop tussen de locals tassen vol voor een habbekrats.

Na het ontdekken van de stad fietsen we door de prachtige groene natuur richting het district Commewijne. Het is een vlak gebied met veel plantages. Deze dag hebben wij Peperpot bezocht, één van de oudste koffie- en cacaoplantages van Suriname. Een jungle pad brengt je bij de plantage. We hebben verschillende plantages bezocht, wat je een heel duidelijk beeld geeft over de (soms verschrikkelijke) geschiedenis van Suriname. Opvallend is dat er ook veel door toedoen van Nederlanders is gebeurd, maar dat de lokale bevolking geen enkele wrok voelt.

De volgende dag hebben wij Paramaribo verlaten om de rest van Suriname te gaan ontdekken. Met een korte tocht over de rivier komen we aan in Frederiksdorp. Het is een plantage waar we tevens kunnen overnachten, wat mij betreft een hele bijzondere ervaring. Frederiksdorp was, net als Peperpot, een koffie- en cacaoplantage. Er werkten bijna 200 slaven op de plantage. Het is indrukwekkend om van de gids te horen wat er hier allemaal is gebeurd in het verleden. Los van alle historie hier, is de natuur prachtig. Geniet vanuit je hangmat op de veranda van de prachtige omgeving van de voormalige plantage. Ga ’s avonds op krokodillenjacht in de beekjes. Ook leuk om hier te doen is dolfijnen spotten! Wij hadden het geluk dat de dolfijnen echt dichtbij kwamen.

Wat je ook zeker moet doen in Suriname is naar het Galibi Nature Reserve gaan. Dit is één van de beste plekken om de grootste zeeschildpadden ter wereld eieren te zien leggen. Wij waren helaas buiten het seizoen dus hebben dit niet mee kunnen maken. Desalniettemin was de tocht ernaartoe ook al een hele ervaring. Met een bootje trek je door het moeras richting het strand. Een ontzettend mooie beleving!

Terug naar Paramaribo. Hier brengen we een bezoek aan Fort Zeelandia. Wederom een bijzonder bezoek. Het is een fort gelegen aan de Surinamerivier. Het heeft gediend als verdediging, kazerne en gevangenis en is nu een museum. Wat natuurlijk een zwarte bladzijde uit de geschiedenis van Suriname is zijn de Decembermoorden die plaatsvonden bij Fort Zeelandia. Ieder jaar vindt hier nog een herdenking plaats bij de herdenkingsplaat van de slachtoffers. Na deze indrukwekkende ochtend gaan we de goede sfeer in het centrum opzoeken. Midden in de stad ligt de Palmentuin. De palmbomen zijn al meer dan 300 jaar oud en behoorde vroeger tot een privé tuin. Een heerlijk stukje natuur vol met dieren midden in het levendige centrum van Paramaribo. De rest van de dag hebben we besteed aan de vele barretjes, restaurants en sfeer proeven van het bruisende Paramaribo. Na een gezellige avond in de stad vertrekken we de volgende ochtend het tropische regenwoud in.

Zo’n 85% van Suriname bestaat uit tropisch regenwoud, wat deel uitmaakt van het Amazonegebied. Het grootste deel is ongerept en dat is echt prachtig om te zien hier.

Wij trokken dus de jungle in, bijzonder is dat dit echt alleen over de rivier kan. Ik was al onder de indruk van de boottocht richting Galibi Nature Reserve, maar dit overtrof het zonder meer. Met een bootje over de rivier midden door het groene tropische regenwoud, met traditionele dorpen, de bevolking die zichzelf en hun kleren in de rivier aan het wassen zijn en de rotsen die ontweken moeten worden, maken de tocht eentje om nooit te vergeten. Je ervaart hier een hele andere wereld en dit vond ik zo bijzonder en mooi om mee te maken.

Wij verbleven midden in de jungle in Danpaati. We worden verwelkomd met een hele groep dansende en zingen mensen, een heerlijke sfeer. De huisjes hier zijn prachtig en gebaseerd op de hutten van de lokale bevolking. Vanuit je hangmat kijk je uit over de rivier met daarachter de prachtige jungle en zie je de zonsopgang en ondergang. Vergeet hier niet dat je echt midden in de jungle zit! Kijk dus niet raar op als je ineens een kikker in de badkamer vindt of een vogelspin ziet wandelen. Geen zorgen, je kunt gewoon de mensen van Danpaati vragen om hulp om deze weg te halen. Als er namelijk iets ontzettend fijn is aan de bevolking van Suriname is het de enorme gastvrijheid en goede sfeer.

Vanuit Danpaati hebben we prachtige tochten door de jungle gemaakt. De jungle is hier nog echt ongerept en de gids moest dan ook de paden banen door de jungle. De gids wist ontzettend veel te vertellen over de dieren en planten die we tegen kwamen. De kans dat we een jaguar tegen konden komen maakte het erg spannend. (Helaas) zijn we er geen tegen gekomen, wat misschien ook maar beter is. De bevolking leeft hier nog erg traditioneel, het is dan ook erg leuk om de omliggende dorpen te bezoeken en het leven in de jungle van Suriname te ervaren.

De avonden in Danpaati zijn heerlijk. De Surinaamse bevolking houdt erg van een goede sfeer en zorgen voor gezellige avonden. Kampvuren waarbij ze de meest interessante verhalen vertellen, over de rivier varen op krokodillenjacht, dansles krijgen van lokale dansen of gewoon een leuk feestje met de mensen van het verblijf.

Na een paar heerlijke en interessante dagen midden in het Amazonegebied van Suriname gaan we terug met de boot richting het Brokopondo stuwmeer. Een deel van het district Brokopondo is onder water gezet door de overheid van Suriname voor de winning van elektriciteit. Hierbij is een groot deel van een regenwoud onder water gezet. De bomen zijn niet gekapt om geld te besparen, waardoor alle bomen boven het water uitsteken.

Op Ston Eiland kun je overnachten middenin het Brokopondo stuwmeer. Een bijzondere omgeving. Er leven gevaarlijke piranha’s in het stuwmeer, rondom Ston Eiland kun je echter gerust zwemmen: er is een net om het eiland gespannen waardoor de piranha’s hier niet kunnen komen. We hebben het Brokopondo Stuwmeer gecombineerd met de Brownsberg. Vanaf de top van de berg heb je een ontzettend mooi uitzicht over het meer en het regenwoud. Onderweg kom je watervallen en vele dieren, zoals nieuwsgierige aapjes, tegen.

Tot slot ligt er nog een goudmijn in de buurt van het meer. Ik vond het erg indrukwekkend om te zien hoe dit allemaal in zijn werk gaat en hoe hard de mensen hier werken voor de soms minimale winning van goud.

Wat ik ook ontzettend gaaf vond om te doen was ziplinen midden in het regenwoud van Suriname. Op grote hoogte boven de rivier ‘vlieg’ je van het ene prachtige groene gebied zo de volgende in.

Na een prachtige afsluitende tocht over de rivier met zonsondergang en vervolgens nog een rit met een feest bus door het centrum van Paramaribo, hebben wij deze indrukwekkende studiereis in Suriname afgesloten.

Suriname heeft een enorme indruk op mij gemaakt en het is een reis die ik nooit meer zal vergeten. Dit is niet alleen omdat het mijn eerste keer Zuid-Amerika was, maar ook omdat het land mij in alle opzichten positief heeft verrast. De natuur is zo prachtig en ongerept, en de jungle in het binnenland is er één om nooit te vergeten. Daarnaast vind ik sfeer in een land ook altijd een belangrijk ingrediënt voor een reis. Ik kan jullie vertellen dat het qua sfeer zeker goed zit in Suriname. De bevolking is ontzettend gastvrij en vriendelijk en ze zijn enorm geïnteresseerd. Daarnaast houden ze zeker van een feestje en delen ze graag hun cultuur met jou.

Ik kan als ik dit zo schrijf haast niet wachten om terug te gaan. Ben jij ook benieuwd geworden? Laat me dat dan weten!