Panama

REISERVARING

“Wandelend de grens over, dat is niet iets wat vaak mee maakt. Toch is dit wel de manier om van Costa Rica naar Panama te gaan zonder het vliegtuig te pakken. Vanuit Puerto Viejo zijn wij met de bus naar de grensovergang gegaan, waar je te voet over de brug moet lopen die Costa Rica en Panama met elkaar verbindt. Wel zijn hier natuurlijk wat controles en moet er een stempel gehaald worden bij zowel de douane van Costa Rica als de douane van Panama.

Na alle stempels binnen te hebben was het een zoektocht naar de bus om zo verder richting de eilanden van Bocas del Toro te gaan. Van de ene bus in de andere bus en dan nog met de boot over naar de eilanden en dan was de bestemming bereikt. Tenminste, dit was het idee…. Helaas was onze planning niet zo strak als het zou moeten zijn en was het eerst wachten op de bus, waardoor de overstap op het andere busje niet helemaal vlekkeloos verliep en vervolgens kwamen we bij de haven en ging er geen boot meer. Gelukkig is de bevolking van Panama erg behulpzaam en hebben ze ons met een privé bootje naar het eiland Colon gebracht. Natuurlijk worden de kosten dan wel iets hoger, maar dit werd wel beloond door een groep dolfijnen die we onderweg tegenkwamen.

Eenmaal aangekomen op het eiland, liepen we tegen het volgende probleem aan; op het hele eiland was de stroom uitgevallen. Natuurlijk was dit lastig, voornamelijk omdat wij nog geen hostel hadden en het internet er ook uit lag, maar ook dit heeft zijn charmes.

Na het vinden van een hostel, wat toevallig ook nog een Nederlandse eigenaar had, konden we plannen gaan maken wat we zouden gaan doen op het eiland. Bocas del Toro staat bekend om de heerlijke stranden en goede restaurants. We zijn met de fiets richting Bluff beach gegaan, een fietstocht op onverharde wegen met niet al te beste fietsen, dat zijn wij als kaaskoppen natuurlijk niet gewend. Eenmaal aangekomen bij Bluff beach, een lang mooi strand met om je heen alleen maar palmbomen, hebben we het strand verkend en zijn we daarna heerlijk bijgekomen van al het reizen.

Nadat we heerlijk gegeten hadden in een restaurant en nog een drankje te hebben gedaan, zijn we de volgende dag doorgereisd naar Boquete, een gezellig klein dorpje omringd met heel veel jungle. In Boquete hebben we met een gids een tocht gemaakt door de jungle, een mooie tocht waarbij de gids ook veel informatie kon geven.

Eenmaal terug uit de jungle hebben wij de bus gepakt richting Panama-Stad om ons klaar te maken voor een onvergetelijke tocht richting de San-Blas eilanden. Dit is een eilandengroep van 378 eilanden, waarvan 49 bewoond door de Kuna Yala indianenstammen. Onvergetelijk is het, er is namelijk geen luxe zoals een hotelkamer met een lekkere warme douche, maar je slaapt in hutjes en het is afhankelijk van de regen of er douchewater is. Tijdens deze 3 dagen en 2 nachten op een San-Blas eiland bij een indianenstam krijg je een kijk op de andere manier van leven dan wat we tegenwoordig gewend zijn. Tijdens deze dagen zijn we ook naar andere eilanden geweest, waaronder het eiland waar La Casa de Papel is opgenomen. Na volledig tot rust te zijn gekomen op de eilanden was het tijd om terug te gaan naar Panama-Stad en daar onze reis samen af te sluiten.

Ook Panama-Stad is een stad waar veel te beleven is, je kunt er mooie wandelingen maken en heerlijk eten. Panama, een land wat zeker ook de moeite waard is om te bezoeken, hopelijk ben jij degene die straks deze ervaring met mij kan delen! “