Slowakije

REISERVARING

“4 dagen de tijd, maar niet wetende waar je dan naar toe moet gaan? Dat probleem hadden een vriendin en ik. We wilden naar allerlei verschillende plekken, maar vonden 4 dagen op één van deze plekken wel te lang. Daarom hebben wij besloten om in 4 dagen tijd maar liefst 3 steden te bezoeken, namelijk Praag, Wenen en Bratislava. Dit had onder andere ook te maken met het feit dat wij studenten zijn en het budget niet te hoog mag zijn. Tijdens de zoektocht naar vliegtickets konden wij een goedkope heenvlucht krijgen via Eindhoven naar Praag en een absurd goedkope terugvlucht vanaf Bratislava.

Begin van de avond op 16 februari was de vlucht naar Praag gepland. Met een goed begin bij de Mc Donalds op het vliegveld in Eindhoven waren we er helemaal klaar voor. Helaas zorgde een milde storm voor vertraging en vertrokken we een paar uur later. Gelukkig zijn we uiteindelijk toch nog in de avond geland in Praag en konden we het appartement nog in.

De anderhalve dag daarna hadden we om heel Praag te gaan verkennen. Samen hebben we besloten om voornamelijk te voet de stad te verkennen op de eerste dag, omdat we op deze manier meer van de stad konden zien. Dit resulteerde in een totaal van 20.000 stappen. Op deze dag zijn we langs veel hotspots gelopen, we zijn begonnen bij ‘Het dansende huis’ welke om de hoek van ons appartement zat. Dit was een bijzonder gebouw die op dat moment ook zeker drukbezocht was met veel fotograferende toeristen. Hierna zijn we richting het oude stadsplein gelopen om te genieten van verse broodjes van de lokale bakkerij. Op het oude stadsplein is ook een bijzondere klok, welke astronomisch uurwerk wordt genoemd, te vinden. Dit oude stadsplein is het oudste plein in het historische centrum en wordt Staroměstské Náměstí genoemd.

Na het bekijken van het oude stadsplein met alle mooie huizen die hier staan, zijn we doorgelopen richting de Karelsbrug. Via de Karelsbrug zijn we naar de Lennonmuur gelopen, waar veel toeristen een leuke foto proberen te maken met deze bekende muur. Ook waren er meerdere kunstenaars bezig met het versieren van de Lennon muur, waardoor de muur steeds kleuriger wordt en er staan ook veel indrukwekkende teksten op. Na een stop voor de lunch in één van de leuke restaurantjes van Praag, is het tijd om door te lopen richting de Kathedraal en de Praagse burcht, welke naast elkaar liggen op een verhoogd stuk. Ook dit zijn zeker weer mooie gebouwen die een bezoekje waard zijn.

Via de wijk ‘Malá Strana’, wat één van de oudste wijken is in het centrum van Praag, zijn we richting de Petrin uitkijktoren gelopen. Vanuit deze toren hebben we een groot deel van het centrum in een ander perspectief kunnen zien. Na weer een leuk restaurantje te hebben opgezocht voor het avondeten, hebben we de avond afgesloten met een Tsjechische lekkernij, namelijk een trdelnik. Dit is een gerold deeg wat wordt gebakken boven hete kolen en wordt gezien als ‘street food’ in Praag, zeker een must om te proeven tijdens een bezoekje aan deze stad.

De dag erna hebben we de stad nog bekeken door middel van het reizen met de ouderwetse trams. Op deze manier kun je ook veel van de stad zien en maak je kennis met de Praagse bevolking. Nadat we een ochtend Praag hebben verkend op deze manier zijn wij met de bus richting Wenen gegaan, een reis van 4 uur.

Na een nacht te hebben geslapen in Wenen, hebben we een volle dag gepland staan omdat we ons bezoek goed willen benutten. In Wenen zijn we namelijk maar 1 dag en in de avond reizen we weer door naar Bratislava. Wenen is een stad waarbij het openbaar vervoer goed geregeld is en hier is het mogelijk een pas te kopen waarmee je 24 uur kunt reizen. We zijn de dag begonnen bij Schloss Schönbrunn, waar mooie gebouwen en tuinen te vinden zijn. Dit is ontzettend groot waardoor er ook mooie wandelingen te maken zijn en daarnaast is het ook een mooi uitzichtpunt over Wenen vanaf de top van het park.

Na dit bezoek en hier de nodige foto’s gemaakt te hebben, zijn we doorgegaan richting de Naschmarkt. Dit is de bekendste markt van Wenen met ontzettend veel kraampjes waar wij onze ogen hebben uitgekeken. Er was van alles te vinden en niet alleen Oostenrijk werd vertegenwoordigd, maar er waren kraampjes met producten vanuit allerlei landen te vinden. Helaas waren wij op reis met een klein koffertje en konden we niet los gaan om producten in te slaan. Naast de kraampjes op deze markt, bleven ook de mooie gebouwen in deze omgeving niet onopgemerkt. Na alle culturen van de markt te hebben gezien, was het tijd voor iets typisch Oostenrijks. We zijn via het centrum langs de Staphansdom gelopen richting een restaurantje met zeer goede Kaiserschmarrn. Dit is een zoet Oostenrijks gerecht wat ons als Nederlanders doet denken aan pannenkoeken, zeker een aanrader.

Hierna was het tijd om richting Schloss Belvedere te gaan. Ook dit was weer een mooi gebouw, met daarnaast ook mooi aangelegde tuinen. Na hier een wandeling te hebben gemaakt zijn we nog naar verschillende mooie gebouwen gegaan in Wenen, waaronder de Hofburg paleizen en het Hundertwasserhaus. Hiermee kan ook wel gezegd worden dat de stad Wenen voornamelijk wordt gekenmerkt door de mooie, goed onderhouden gebouwen. Om deze dag goed af te sluiten, zijn we naar een typisch Oostenrijks restaurant gegaan om, natuurlijk, schnitzel te gaan eten. Na deze afsluiting zijn we met de bus richting Bratislava gereden, een reis van ongeveer 2 uur.

Wanneer we het over Bratislava hebben, dan komt er 1 onderwerp zeker aan bod: donuts. De donuts die wij hier hebben gegeten waren zo lekker dat we zelfs 2 keer naar de donutwinkel, ‘La Donuteria’, zijn geweest. Dit is een klein winkeltje waar ze continue bezig zijn met donuts maken in allerlei soorten en maten. De donuts die je hier eet zijn ook vers en worden op de dag zelf gemaakt, wat ons betreft een must om naartoe te gaan tijdens een bezoekje aan Bratislava.

In deze hoofdstad van Slowakije, welke in 1 dag met de benenwagen te zien is, hebben wij 2 nachten geslapen. Wij hadden 1 volledige dag om deze stad te bekijken en hebben dit dan ook allemaal te voet gedaan. Bratislava staat niet bekend om de vele bezienswaardigheden, maar de gehele stad bestaat wel uit mooie gebouwen en daarnaast ook leuke restaurants met heerlijk eten. Een bijzonder gebouw in deze stad is de St. Elizabethskerk, dit is een blauwe kerk met een mooie stijl. Toch staat deze kerk niet midden in het centrum en daarom wordt het waarschijnlijk ook snel vergeten. Helaas is de kerk niet te bezoeken en is daardoor de binnenkant niet te bekijken, maar voor alleen de buitenkant raad ik je al aan om erlangs te lopen en een fotootje te maken.

Nog een leuk opvallend ding in Bratislava is dat er verschillende beelden zijn in de stad, zo is er een gaper en daarnaast ook een soldaat. De bekendste is Cumil, de men at work, welke je midden in het centrum kan vinden. Deze beelden verwijzen naar de lokale geschiedenis van de stad. Bovenop de heuvel in Bratislava is ook nog het kasteel te vinden, genaamd Bratislavsky Hrad. Dit is een typisch groot kasteel op een mooie plek in de stad. Ook is hier bovenop een mooi uitkijkpunt en heb je en mooi uitzicht op zowel de stad als de omgeving. Wij hadden hier geluk met het weer en konden hier een mooie zonsondergang aanschouwen.

De ochtend erna moesten we al vroeg uit de veren, want het vliegtuig richting Nederland ging op tijd. Dit was gelukkig met een leuke reden, want dezelfde avond moest er carnaval worden gevierd. Deze vakantie was een feest, het is zeker een aanrader om deze steden te bezoeken en de combinatie maakte het nog leuker.”